چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

الهام فیروزبخت: معمولا وقتی خانه‌تان مدت‌هاست تکراری شده و حتی تغییر دکوراسیون هم مجابتان نمی‌کند نخستین چیزی که به ذهنتان می‌رسد احتمالا تعویض فرش، مبلمان و پرده است.

طرحی نو دراندازیم

 دريغ از اينكه با كمي سليقه به خرج دادن مي‌توانيد تغييري اساسي به دكوراسيون منزلتان بدهيد كه هم چشمگير باشد و هم كم‌خرج. شما مي‌توانيد با تغيير رنگ و پوشش ديوارهاي منزلتان فضاي خانه را عوض كنيد. اما شما هنگام انتخاب بهترين پوشش به چه نكاتي توجه مي‌كنيد؟رنگ، طرح، بافت يا هماهنگي با دكوراسيون و ساير لوازم خانه؟ بهتر است علاوه بر زيبايي به موارد مهم‌تري توجه داشته باشيد. اگر سلامت خود و خانواده و محيط‌زيست برايتان مهم است لطفا از فكر استفاده از رنگ‌هاي روغني بيرون بياييد؛ رنگ‌هايي كه پس از مدتي با از دست دادن نفت و تينرشان كدر شده و باز احساس تكراري شدن محيط خانه سراغتان مي‌آيد. اين‌بار از رنگ‌هاي سرد و خنثي دست بكشيد و رنگ‌هاي ديگري را وارد عمل كنيد. باور كنيد با ورود رنگ‌ها، حال و هواي خود و خانه‌تان يك تكان اساسي خواهند خورد. اگر از افرادي هستيد كه به فكر تعويض و تجديد طرح و رنگ خانه‌تان هستيد، قبل از شروع به‌كار، پيشنهاد ما را بخوانيد.

  • بلكا:

مخلوط خميرمانندي ا‌ست متشكل از الياف پنبه‌اي، رزين‌هاي سلولزي، آراينده‌هاي معدني، چسب‌ پودري، روان‌كننده‌ها و ساير افزودني‌هايي كه توسط ماله‌هاي فلكسي روي سطوح مختلف اجرا مي‌شود. بلكا را مي‌توان يكي از مناسب‌ترين جايگزين‌ها براي رنگ روغني و كاغذ ديواري نام برد. بلكا خيلي سريع اجرا مي‌شود به همين دليل لازم نيست زمان زيادي را صرف رنگ‌آميزي ديوارها كنيد. يكي از مواردي كه معمولا بعد از رنگ‌آميزي، افراد خانه را آزار مي‌دهد بوي رنگ و عوارضي مانند سردرد، سرگيجه و تهوع است كه مواد بلكا به‌دليل نداشتن مواد شيميايي و نفتي، بي‌بو بوده و هيچ‌يك از اين عوارض را ندارند. بلكا وزن سبكي دارد. وزن اين پوشش در هر مترمربع 400تا 700گرم است كه در مقايسه با وزن گچ و رنگ كه در هر مترمربع 17تا 21كيلوگرم است بسيار سبك بوده و اين امر باعث مي‌شود وزن ساختمان بسيار كاهش پيدا كند. اين را هم بدانيد كه بلكا عايق خوبي براي سرما و گرماست و از اتلاف انرژي جلوگيري مي‌كند. بلكا معمولي متري 5هزار تومان و بلكاي ابريشمي يا همان رومالين متري 10هزار تومان اجرا مي‌شود.

  • مزيت‌هاي بلكا

زيرسازي لازم ندارد
بلكا روي هر سطحي قابل اجراست؛ سطوحي مانند گچ و خاك، سيمان سفيد و سياه، رنگ روغن، كاشي و... . نيازي هم به زيرسازي جدي قبل از اجرا ندارد. عيوب زيركار مانند ترك‌ و پوسته پوسته شدن سطح ديوار را تا حد زيادي مي‌پوشاند كه همين مزيت باعث مي‌شود هزينه‌هايتان به شكل محسوسي پايين بيايد. لازم به ذكر است بلكا مانند ديواركوب‌هاي PVC و MDF فاصله‌اي بين پوشش و ديوار ايجاد نمي‌كند.

گرد و خاك را جذب نمي‌كند
يكي از عواملي كه باعث مي‌شود رنگ روي ديوار گرد و خاك و آلودگي را به‌خود جذب كند وجود بار الكتريكي بين ذرات معلق در هوا و سطح مورد نظر است. اما الياف سلولزي خاصيت الكترواستاتيك داشته و گرد و خاك را به‌خود جذب نمي‎كنند. در صورت كدر شدن رنگ بلكا مي‌توانيد آن را با ابر و شامپو فرش بشوييد. يادتان باشد بعد از شست‌وشو به بلكا دست نزنيد، كمي صبر كنيد تا دوباره خشك شود.

عايق گرما، سرما و صدا
اغلب ساختمان‌ها از طريق ديوارها و جداره‌ها مقداري اتلاف انرژي دارند كه بلكا مي‌تواند اين منافذ را پوشش داده و از به هدر رفتن انرژي به خوبي جلوگيري كند. اين پوشش سرمايش تابستاني و گرمايش زمستاني را در محيط خانه‌تان به خوبي حفظ مي‌كند. همچنين عايق خوبي براي صداست. با توجه به ضخامت 2ميلي‌متري كه اين الياف روي ديوار ايجاد مي‌كنند رفلكس صدا را از بين برده و آلودگي‌هاي صوتي را به ميزان
قابل توجهي كاهش مي‌دهند.

برابر آتش‌سوزي مقاوم است
اينكه توان مقاومتي ساختمان در برابر آتش‌سوزي چقدر باشد خيلي مهم است. زمان تحمل آتش براي ساختمان‌هاي مسكوني 45دقيقه تا يك ساعت است. جالب است بدانيد ميزان ضخامت لايه پوشش با ميزان تحمل آتش رابطه مستقيم دارد و با افزايش ضخامت ميزان تحمل هم بالا مي‌رود. بلكا به سختي مشتعل مي‌شود و در برابر آتش‌سوزي بسيار مقاوم است.

خاصيت ارتجاعي دارد
ارتجاعي بودن بلكا باعث مي‌شود ترك ديوارها به خوبي پوشش داده شود و همچنين از ايجاد ترك‌هاي احتمالي در سقف و ديوارها جلوگيري مي‌كند. اين خاصيت بيشتر در بازسازي ساختمان‌هاي قديمي نمود پيدا مي‌كند.

كاملا بهداشتي است
Ph بلكا به‌دليل استفاده از آب به‌عنوان حلال برابر با 7 بوده و فاقد فرمالدئيد است. اين را هم بدانيد كه فرمالدئيد همان گازي است كه در دود سيگار و ماشين وجود دارد و سرطان‌زاست كه بيشتر در توليد رنگ و فوم استفاده مي‌شود. فلزات سنگين نيز كه از عوامل بروز سرطان هستند در توليد بلكا جايي ندارند.

  • مولتي كالر

براي نخستين بار در كشور فرانسه توليد شد و معروف به كاغذ ديواري مايع است. مولتي‌كالر رنگي ا‌ست كه پس از اجرا چندين رنگ به‌صورت مجزا در آن ديده مي‌شود. درواقع در مولتي‌كالر يك رنگ زمينه وجود دارد و چند رنگ ديگر كه به انتخاب و سليقه شما بستگي دارد به‌صورت رگه‌هايي با اشكال مختلف روي آن ديده مي‌شود. اين رنگ‌ها دكراتيو بوده و يك لايه بسيار نازك روي سطح مورد نظر ايجاد مي‌كنند و قابل اجرا روي تمام سطوح هستند. قيمت مولتي‌كالر نيز متري 6هزار تومان است.

مزيت‌هاي مولتي كالر
خيلي زود اجرا مي‌شود؛ يعني فقط با يك مرحله اسپري كردن رنگ روي سطح مورد نظر. خيلي زود هم خشك مي‌شود تقريبا 3روزه خشك شده و بلافاصله قابل شست‌وشو است.
در برابر جذب آلودگي مقاوم است، به همين دليل هزينه‌هاي تميزكاري كاهش پيدا مي‌كند.
قابل شست‌وشو است. با هر ماده پاك‌كننده‌اي كه در خانه داريد مي‌توانيد تميزش كنيد. خيالتان راحت باشد در مقابل ساييدگي و رطوبت مقاوم است و بعد از شست‌وشو هم شوره نمي‌زند.
پوسته پوسته نمي‌شود، رنگش نمي‌پرد، خراشيده نمي‌شود و يك‌رنگ است؛ يعني در مقابل آلودگي‌هاي محيط تغيير رنگ نمي‌دهد.
ضد‌باكتري‌ است؛ به‌علت مواد تشكيل‌دهنده اين رنگ، مولتي‌كالر اصلا جاي مناسبي براي رشد باكتري‌ها و ميكروب‌ها و قارچ‌ها نيست. پس خيلي هم بهداشتي است.
از آنجا كه اين رنگ‌ها مانند رنگ‌هاي پلاستيكي و روغني به حلال نيازي ندارند بسيار كم بو هستند. پس هنگام اجرا نيازي نيست خانه‌تان را ترك كنيد ولي وسايل‌تان را در يك اتاق بگذاريد و روي‍شان را با پارچه بپوشانيد. به‌دليل اينكه اين رنگ با اسپري اجرا مي‌شود و ممكن است مقداري ريزگرد روي وسايل منزل‌تان بنشيند.
قابل ترميم است؛ درصورت آسيب‌ديدگي با كمترين مواد و حداقل هزينه بازسازي مي‌شود.
با توجه به فرمول خاصي كه دارند امكان ساخت رنگ‌هاي متنوع و مناسب با هر سليقه‎‌اي را فراهم كرده‌اند.

متراژ را چگونه محاسبه مي‌كنند؟

براي محاسبه متراژ ديوارها، طول ديوارها ضرب در ارتفاع ديوارها شده و قسمت‌هايي مانند در‌ها و پنجره‌ها كه بلكا اجرا نشده از آن كم مي‌شود، براي محاسبه متراژ سقف نيز طول سقف در عرض آن ضرب مي‌شود.

متأسفانه يكي از شيوه‌هاي رايج بعضي از افراد سودجو نحوه نادرست محاسبه متراژ است. اينجا برايتان يك مثال آورده‌ايم تا نحوه محاسبه متراژ دست‌تان بيايد. فرض كنيد يك اتاق 3×4 داريم:
متراژ واقعي ديوار اتاق = (در‌ها + پنجره‌ها)- (طول ديوارها × ارتفاع ديوارها)
33/80 = 3+3+4+4× 2/70- 4
 
متراژ سقف = طول × عرض
12 = 3×4

متراژ كل اتاق = سقف+ ديوار
45/80 =12+ 33/80

  • توصيه‌هاي يك كار بلد

اجراي بلكا روي رنگ روغن اشكالي ندارد ولي اگر ديوار‌هاي منزل‌تان رنگ پلاستيكي دارند قبل از اجراي بلكا بايد رنگ روغني به ديوارها بزنيد.

كار را به كاردانان بسپاريد. بعضي از نقاشان براي رسيدن به سود بيشتر، بلكا و مولتي‌كالر را به بدترين شكل ممكن اجرا مي‌كنند، شايد در ظاهر با كارهاي اجرا شده توسط متخصصان اين حرفه فرقي نداشته باشد اما تفاوت اين دو زماني مشخص مي‌شود كه بعد از مدتي بلكا و مولتي كالر شما پوسته پوسته شده و زيبايي خود را از دست مي‌دهند.

اگر قسمتي از بلكاي روي ديوار منزل شما دچار آسيب‌ديدگي شد، ناراحت نباشيد، شما خودتان به‌راحتي مي‌توانيد عمليات ترميم و بازسازي را انجام دهيد: مقدار مناسبي از بلكا را درون يك ظرف بريزيد، حدود 5برابر آب گرم به آن اضافه كرده تا يك خمير سفت به‌دست بيايد. خمير را خوب به هم بزنيد و به‌مدت 10دقيقه خوب ورز بدهيد. 30دقيقه بعد دوباره خمير را ورز بدهيد. محل صدمه ديده را از هر طرف حداقل به ميزان 10سانتي‌متر توسط آبپاش خيس كنيد و پس از 10دقيقه با ماله‌هاي مخصوص اين كار، خمير را به ضخامت 2ميلي‌متر روي ديوار بكشيد و بگذاريد كاملا خشك شود.

يادتان باشد بلكا را همانند رنگ‌روغن نمي‌توان شست‌وشو داد. در صورت كثيف شدن تنها با كف شامپو فرش اين كار را انجام دهيد.

از بلكا و مولتي‌كالر مي‌توان براي پوشش ديوارهاي حمام استفاده كرد ولي اگر بلكا را براي اين پوشش انتخاب كرده‌ايد بايد مقداري چسب رزين به خمير اضافه كنيد.

زمان خشك شدن اين پوشش‌ها بسته به نوع كار و محيط متفاوت است. مثلا براي زير كار گچ و خاك 24ساعت و براي بقيه زيركارها بين 24تا 72ساعت زمان لازم است.

کد خبر 307481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha